Vi vil gerne vide mere op en pædagogs arbejde i en daginstitution. Bogen vi valgte tager udgangspunkt i pædagogen Lone, som arbejder på rød stue (pædagogen Lone er opdigtet). Lone arbejder i en almindelig børnehave, hvor man arbejder meget med anerkendelse og læreplaner.
Lone fortæller hvordan personalet arbejder med anerkendelse i børnehøjde, dvs. at man viser forståelse for børnenes følelser, og undersøger hvorfor barnet reagerer som det gør. Derfor har personalet valgt at man ikke skælder ud, men taler med barnet. Det er vigtigt for Lone, at børnene har lov til at vise deres følelser og pædagogerne hjælper barnet med at håndtere dem.
På Lones stue arbejder de meget med forudsætningsanalyser, hvor de tager udgangspunkt i det positive i børnene. Lone giver eksemplet "hvis Mads bider meget, så laver vi et skema hvori vi beskriver alle de positive ting Mads gør og hvad han er glad for. Som voksen vil jeg tage Mads og en lille gruppe børn til side og lave en aktivitet som Mads kan lide. Her vil jeg så kunne hjælpe Mads med at løse konflikter uden at bide."
I institutionen har man valgt ikke at have mange regler, men selvfølgelig med faste rammer for at børnene kan være medbestemmende.
Det har været spændende at læse om en institution, som arbejder 100% med anerkendelse i børnehøjde.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar