1. Pædagogisk profession:
- Definition af begrebet: http://www.bupl.dk/web/internet.nsf/3a4987563758994ac1256c000025298b/2f63d353339d0be3c12570ab00491e3d!OpenDocument - her definerer professor Jan Kampmann hvad den pædagogiske profession består af, og giver sit bud på kommende opgaver og udfordringer. Se evt video-sekvens "Topmøde om professionen" - her bliver professionen diskuteret.
2. Pædagogisk relation:
- Definition af begrebet: http://www.bupl.dk/internet/BoernogUnge.nsf/0/8701BB5A2D6AE894C1256C2A002A4D7B?opendocument - i afsnittet "Pædagogiske relationer" beskrives vigtigheden af relationen mellem barn og voksen.
- 3. Specialiseringsområder:
Bekendtgørelse for pædagoguddannelsen: http://www.cvufyn.dk/FileLib/fps/infobank/bekendtgoerelse_130307.pdf - Beskrivelse af de 3 specialiseringsområder i bekendtgørelsen:
De 3 specialiseringsområder beskrives nærmere i Bilag 8, side 19-21
4. Bøger og artikler:
- Artikler som har relevans i forhold til specialiseringsområdet 'mennesker med sociale problemer' http://www.boernogunge.dk/internet/BoernOgUnge.nsf/0/902AA85BDF634764C12571CB0033FCE7!OpenDocument - denne artikel behandler emnet incest. En voksen fortæller om sine oplevelser som barn, og giver nuværende pædagoger gode råd til hvordan de kan få øje på børn, som lever i dysfunktionelle familier.
- Artikler der handler om pædagogisk arbejde med dansk, kultur og kommunikation: http://www.boernogunge.dk/internet/BoernOgUnge.nsf/0/9CC9F990A774BED9C12572960037FCC6!OpenDocument - her beskrives en metode, hvormed børn kan lære en ny kultur og et nyt sprog at kende.
- www.childbooks.dk - dette er en hjemmeside, som praktiserer 'leg gennem læring'. Der er en side både for børn og voksne. På børnesiden kan man spille små spil, hvor man samtidig lære noget om bøger.
- Arktikler fra socialministeriets hjemmeside som har relevans for specialiseringsområdet 'mennesker med sociale problemer':http://www.social.dk/netpublikationer/2002/p3detf050302/kap3.htm - artiklen handler om respekten for det enkelte menneske.
- Artikel om institutionen "Børnenes Hus": http://www.bupl.dk/internet/BoernogUnge.nsf/0/A571CBF608D5635EC1256D88002A1F9C?opendocument - artiklen beskriver hverdagen i institutionen og beskriver værdierne.
- Efter- og videreuddannelse inden for specialområdet 'mennesker med sociale problemer':http://www.jpsem.dk/Pdffiler/EVU/Efterudd/Misbrugsvejlederuddannelsen.pdf
- Bog, som omhandler specialområdet: Rygaard, Niels PeterBørn og unge med tilknytningsforstyrrelse "tidlig frustration" : håndbog i det praktiske arbejde3. udgave. 2006. 235 siderForlag: ForfatterforlagetEmne: tidligt frustrerede børn ; børn ; unge ; tilknytning ; omsorgssvigt ; behandling - bogen behandler emnet 'tilknytningsforstyrrelse' og undersøger hvad det betyder for det sociale liv.
5. Pædagogisk profil:
- en måde at beskrive værdier og mål for den pågældende institution. Målet er at få et fællles grundlag for pædagogikken. Dette er BUPL's pædagogiske profil: http://www.bupl.dk/web/internet.nsf/3a4987563758994ac1256c000025298b/eb602c228444c5c9c12572430070df32/$FILE/Paedagogisk%20Profil.pdf
- Børnenes Hus - den pædagogiske profil: Personalet vil i samarbejde med børnene, skabe optimale rammer for et godt liv hver dag.De vil tage godt imod det enkelte barn hver dag, og få det enkelte barn til at føle sig unikt. Tage udgangspunkt i den enkelte barns behov. De vil se og høre barnet, så det bliver taget alvorligt i det udtryk – så barnet føler sig taget alvorligt. Tage udgangpunkt i barnets resourcer for derved at styrke det i en videre udvikling. Være nysgerige sammen med barnet og udforske omverden, og derved styrke lysten til at lære og være nysgerrig. At give det enkelte barn, mulighed for at skabe og styrke legerelationer, for derved at danne venskaber. At give børnene mulighed for at udvikle empati. At have det sjovt og rart sammen. http://www.boerneneshus.randers.dk/frameset/run_frame.asp?RoomID=689&LangRef=93&Area=&topID=&ArticleID=4708&MenuID=708&moduleid=&Template=../templates/1_standard_layout.asp&ExpandID=2643
6. Vores institution på nettet:
- Børnenes Hus hører ind under Randers Kommune
- Det Digitale Randers er Randers Kommunes hjemmeside, hvor man kan finde alt hvad borgerne i Randers kommune har brug for at vide
Børnenes Hus har valgt at fremstille sig selv på internettet således:
- Indholdet - de har lagt meget vægt på værdier og mål i forhold til personalet, børnene og forældresamarbejde.
- Hjemmesidens forside virker tom og ufærdig
- Der er ikke umiddelbart noget som fanger vores interesse på hjemmesiden, da den er mangelfuld.
- Se punkt 3
- Hjemmesiden er struktureret, men idet der mangler tekst til mange punkter, bliver læseren hurtigt irriteret og forvirret.
- Ordvalget på hjemmesiden er præget af daglig tale, dvs der er ikke mange fremmedord og det gør teksten let læselig. Personalet omtaler sig selv som 'vi', hvilket gør teksten mere personlig.
- Der er ikke brugt mange farver på hjemmesiden. Det eneste på hjemmesiden som fanger læserens opmærksomhed er billedet.
- Der er ikke noget der springer læseren i øjnene.
7. Hyperlinks:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar